Czy dbasz o reputację Twojej firmy? To może Ciebie drogo kosztować!
Z pewnością zgodzisz się, że reputacja Twojej firmy to najcenniejsza rzecz, jaką posiadasz? Czy jesteś
w stanie w jakikolwiek sposób wycenić dobrą opinię o Twoim biznesie? Takiej sumy nie ma, prawda?
Bardzo długo i bardzo ciężko pracuje się na dobrą reputację swojego przedsiębiorstwa. Do tego
dochodzi się latami i ciężką pracą. Jest to unikalna wartość, której nie sposób przecenić. Dobra
reputacja pracuje na Twój sukces.
Jak szybko można stracić dobrą opinię o firmie? W dobie internetu, kiedy informacje rozchodzą się
błyskawicznie po całym kraju, może to się stać w ciągu kilku godzin. Tak, tylko tyle czasu może trwać
zniszczenie dobrej opinii o Tobie i Twojej firmie.
Konta społecznościowe, blogi tematyczne i branżowe, wszelkiego rodzaju fora – tam informacje
rozchodzą się błyskawicznie i są równie szybko udostępniane przez innych użytkowników sieci.
Jeśli tego nie zatrzymasz, zła reputacja o Twojej firmie będzie nabierała rozpędu, niczym kula śnieżna
– od małej kuleczki, aż po wielką lawinę. Wtedy już tego nie zatrzymasz!
Historia biznesu pełna jest smutnych opowieści o świetnie rozwijających się firmach czy markach,
które zostały zniszczone przez niezadowolonych klientów, którzy postanowili podzielić się swoją
złością i frustracją z innymi użytkownikami sieci. Nikt w porę nie powstrzymał „pędzącej kuli
śnieżnej”.
Jak zadbać o reputację swojej firmy?
Ciągłe budowanie reputacji – opinia eksperta
Jak dobrze wiesz, reputację swojej firmy musisz budować cały czas. Oprócz bardzo dobrych
produktów, znakomitej obsługi, ważne jest również podtrzymywanie opinii eksperta w Twoim
środowisku, wśród odbiorców usług lub produktów Twojej firmy. Do tego służą takie narzędzia, jak:
- aktualizacje na stronie internetowej, ciągle nowe informacje z branży Twojej firmy. To buduje
zaufanie do Ciebie, jako do eksperta. Ekspertom zaś się ufa i rzadziej zepsuć im reputację. - poradniki – przygotowywane w pdf-ie i udostępnione do pobrania na stronie internetowej,
dotyczące Twojej branży, usług, produktów, podpowiadające rozwiązanie problemów. - informacje prasowe – wysyłane do mediów. Nawet jeśli media ich nie publikują, to jeśli zajdzie
potrzeba publikacji na temat dotyczący Twojej branży, dziennikarze zwrócą się do Ciebie, jako do
eksperta branży. - newsletter – informuje zainteresowane osoby za pomocą newslettera o tym co dzieje się w Twojej
firmie, w Twojej branży. Tak też docierasz bezpośrednio ze swoją ofertą do zainteresowanych
klientów. - rekomendacje – zbieraj dobre opinie o Twojej firmie, produktach, usługach i je publikuj.
- konto firmy na facebooku, twitterze – ciągle informuj klientów o tym, co dzieje się w Twojej firmie i
w Twojej branży. Prowadź dialog z klientami, odpowiadaj na pytania, dyskutuj.
Monitoruj i reaguj
Do tego służą:
- system google alert – dzięki temu na bieżąco będziesz wiedział, co piszą w internecie o Twojej
firmie, Twojej branży, produktach czy usługach, - monitoruj konto firmy na facebooku, uważaj, co piszą tam klienci – o co pytają, na co zwracają
uwagę, - sprawdzaj fora branżowe, czy tam klienci piszą różne informacje na temat Twojej firmy.
Broń reputacji – ochrona kryzysowa
O reputację swojej firmy musisz dbać ciągle i stale. Tu potrzeba ciągłej czujności. Jednak jeśli już
zostałeś zaatakowany, pojawiły się negatywne informacje na Twój temat – nie panikuj. Zbadaj
problem i wdróż następujące działania: - odpowiadaj zawsze na zarzuty,
- przygotuj oficjalne stanowisko i je opublikuj,
- jeśli problem powstał z Twojej winy, przeproś – nie bój się tego, przepraszając nic nie stracisz, a
tylko zyskasz. Zaproponuj rekompensatę. - wdróż program naprawczy, jeśli coś poszło nie tak.
- jeśli zajdzie potrzeba, zorganizuj konferencję prasową i wyjaśnij problem.
- zawsze odpowiadaj na krytykę, nawet jeśli jest nieuzasadniona czy kłamliwa.
- jeśli zostałeś zaatakowany w mediach, przygotuj polemikę lub sprostowanie. Media mają obowiązek
to opublikować na swoich łamach.
Zdajemy sobie sprawę, że możesz nie mieć czasu na te wszystkie działania. Dlatego możemy to wszystko zrobić dla Ciebie i za Ciebie.